Samouczek cz. I

SAMOUCZEK SUDOKU - CZĘŚĆ 1

Nasz samouczek rozwiązywania sudoku będzie składał się z kilkunastu części. Pierwszych kilka będzie przeznaczonych dla początkujących. Zaczniemy od przykładu, w którym za pomocą podstawowych sposobów rozwiążemy całe sudoku. Po odcinkach dla początkujących przedstawimy średniozaawansowane techniki rozwiązywania sudoku, a następnie wyższą szkołę jazdy. W ostatnich odcinkach pokażemy, jak rozwiązywać inne odmiany sudoku.
 

TWOJE PIERWSZE SUDOKU
n

Przykładem, na którym pokażemy podstawy rozwiązywania sudoku będzie zadanie, które umieściliśmy jako ilustrację zasad sudoku.





Wprowadźmy najpierw trzy podstawowe terminy: na czerwono zaznaczyliśmy jeden z RZĘDÓW, na niebiesko jedną z KOLUMN, a na zielono jeden z SEKTORÓW. Zgodnie z zasadami sudoku po jego rozwiązaniu w każdym rzędzie, w każdej kolumnie i w każdym sektorze powinno znaleźć się dziewięć różnych cyfr.

Przed Tobą diagram częściowo wypełniony cyferkami - i pojawia się pierwsze pytanie - jak zacząć rozwiązywanie?

Otóż trzeba znaleźć takie sektory lub rzędy lub kolumny, w których jest najmniej pustych kratek. W naszym przypadku są to skrajne kolumny i rzędy, w których brakuje po trzy cyfry. Zaznaczyliśmy w nich puste obszary i po kolei będziemy próbować je wypełnić cyframi. Obszary, którymi będziemy się zajmować najpierw ponumerowaliśmy od I do IV, a puste kratki w każdym z nich oznaczyliśmy literami A, B i C.

Po kolei będziemy rozważać poszczególne obszary.



Obszar I
Wszystkie 3 puste kratki należą do pierwszego od góry rzędu. Są w nim wpisane cyfry 6,7,1,2,4,9 więc do pełnego zestawu brakuje 3, 5 i 8.
W kratkę A nie możemy wpisać ani 5 ani 8, gdyż tak kratka należy również do 4-tej od lewj strony diagramu kolumny, a w tej kolumnie są już zarówno 5 jak i 8. Zatem w A musimy wpisać cyfrę 3. Nie wiemy co wpisać w kratki B i C. Nie przejmujemy się tym i sprawdzamy następny z zaznaczonych obszarów.

Obszar II
Brakuje w nim cyfr 4, 5 i 8 (dlaczego?). Ósemkę możemy wpisać tylko w kratkę A - bowiem kratki B i C należą do rzędów, w któ rych już jest ósemka. Czwórkę możemy teraz wpisać tyko w kratkę B, bo kratka C należy do rzędu, w którym już jest 4. Dla piątki zostaje kratka C.

Obszar III
Brakuje tu cyfr 3, 4 i 6. Kratki A i B należą do kolumn, w których już jest 6, więc 6 wpisujemy do kratki C. Trójki nie możemy wpisać w kratkę A bo niedawno trójkę wpisaliśmy w tej samej kolumnie (w obszarze I). Zatem trójkę wpisujemy w kratkę B. Dla czwórki zostaje kratka A.

Obszar IV
Tu musimy wpisać cyfry 3, 4 i 7. Kierując się identycznymi zasadami jak poprzednio do kratki A wpisujemy 4, do kratki C wpisujemy 7, a do kratki B wpisujemy 3

Teraz nasz diagram wygląda tak:







Świeżo wpisane cyfry zaznaczyliśmy kolorem niebieskim.

Do następnych poszukiwań wybieramy trzy sektory zaznaczone kolorem czerwonym - gdyż właśnie w nich brakuje w tej chwili po 3 cyfry.

Jak te poszukiwania wypadną - zobaczycie Państwo w następnym odcinku samouczka. Zalecamy jednak, na podstawie już zdobytych umiejętności, samodzielne znalezienie cyfr w tych sektorach. Trening czyni mistrza!

 

• • •

 


Partnerzy Fundacji:

Microsoft EDC Polska Britnet Pałac Domaniowski WhyBlack
Facebook - Odwiedź nas
Należymy do World Puzzle Federation WPF
Wszelkie prawa zastrzeżone | Copyright Sfinks 2012
Projekt i wykonanie: WhyBlack